..............................................................................................
2017 ဇြန္လ ၁၄ ရက္ေန႔ထုတ္ ျမန္မာပို႔စ္အပတ္စဥ္သတင္းဂ်ာနယ္ပါ ေဆာင္းပါးအား အြန္လိုင္းပရိတ္
သတ္မ်ားအတြက္ ကူးယူေဖၚျပတာျဖစ္ပါတယ္။
စစ္တစ္ပိုင္းအစိုးရလက္ထက္ကစီစဥ္ခဲ့တဲ့ OBORစီမံကိန္းကို
NLD အစိုးရလက္ထက္မွာလက္ခံ လိုက္ပါၿပီ။ ေလ့လာသံုးသပ္သူေတြကေတာ့ ျမစ္ဆံုဆည္အတြက္ ေက်ာက္ျဖဴ
SEZ ကို အစားထိုးေပး လိုက္ရတာျဖစ္တယ္ လို႔ဆုိပါတယ္။ လက္ရွိအေနအထားအရ ရမ္းၿဗဲကၽြန္းနဲ႔
မာန္ေအာင္ကၽြန္းဟာ တရုတ္တို႔စီးပြားေရးလုပ္ၾကမယ့္ ေနရာျဖစ္သြားၿပီ။
ဆင္းရဲတဲ့ရခုိင္ေဒသအတြက္ေရာျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ပါအထူးစီးပြားေရးဇုန္ေဖၚေဆာင္တာကိုႀကိဳဆုိ
ရမွာ
ျဖစ္ေပမယ့္၊ လက္ရွိလည္ပတ္ေနၿပီျဖစ္တဲ့ ျမေဒးကၽြန္းေရနံနဲ႔သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႔ပိုက္ေငြ႔ စီမံကိန္းရဲ႕ ခါးသီးတဲ့အေတြ႔
အႀကံဳေတြအရ အေကာင္အထည္ေဖၚဆဲျဖစ္တဲ့ ေက်ာက္ျဖဴ SEZ စီမံကိန္းကို ေဒသခံေတြ က လက္မခံလိုၾကပဲ
စိုးရိမ္ထိပ္လန္႔စြာနဲ႔ျငင္းပယ္ေနၾကတာျဖစ္ပါတယ္။
တရုတ္ရဲ႕“တစ္ခုတည္းေသာရပ္၀န္း၊
တစ္ခုတည္းေသာလမ္းေၾကာင္း (One Belt One Road - OBOR)” ရဲ႕အဓိက ေက်ာက္ျဖဴအထူးစီးပြားေရးဇုန္
SEZ ဆိုတာ ရန္ကုန္သီလ၀ါနဲ႔ထား၀ယ္ေရ နက္ဆိပ္ ကမ္းတို႔လိုပံုစံမ်ိဳးမဟုတ္ပဲ တရုတ္လက္ထဲကို ၀ကြက္အပ္ထားရမယ့္သီးျခားနယ္ေျမျဖစ္တယ္။ဒါေၾကာင့္ ေက်ာက္ျဖဴSEZအတြက္ သီးသန္႔နည္းဥပေဒတစ္ခုခိုင္ခိုင္မာမာျပဌာန္းၿပီး
အၿမဲတမ္းေစာင့္ၾကည့္ႀကီး ၾကပ္တဲ့အဖြဲ႔တစ္ခုနဲ႔ အေကာင္အထည္ ေဖၚသင့္ပါတယ္။
ႏို္င္ငံတကာကၽြမ္းက်င္သူမ်ားပါ၀င္တဲ့ အဲဒီလိုႀကီးၾကပ္ေရးအဖြဲ႔မရွိပဲ
ေက်ာက္ျဖဴ SEZ ကို အေကာင္ အ ထည္ေဖၚမယ္ဆိုရင္ ရခုိင္ျပည္နယ္အစိုးရေကာ၊ ရခိုင္လူထုေတြပါ
တရုတ္ေတြလုပ္ခ်င္တာလုပ္ ပြဲၾကည့္ ပရိတ္ သတ္အျဖစ္ ၾကည့္ေနၾကရေတာ့မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္အက်ိဳးမခံစားရတဲ့
ရခိုင္လူထုနဲ႔အစိုးရၾကား မွာ မေမွ်ာ္ လင့္တဲ့ ဆိုးက်ိဳးေတြလည္းေပၚေပါက္လာႏိုင္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာ ဥပေဒပညာရွင္ေတြကေတာ့ ဒီစီမံကိန္းမွာ
တရားဥပေဒစုိးမိုးမႈကင္းမဲ့ၿပီး၊ အထူးစီးပြားေရး ဇုန္ အတြက္ဥပေဒကို လုိအပ္သလုိျပင္ဆင္ဖုိ႔
တင္ျပထားၾကတယ္လို႔သိရပါတယ္။ ဘက္လိုက္မႈမရွိတဲ့ သုေတသီ Renaud
Egreteau ရယ္ႏိုအာခီ ကေတာ့ သမိုင္းကိုသင္ခန္းစာယူတတ္ၾကမယ္ဆိုရင္
ျမန္မာေ ခါင္းေဆာင္ေတြ ဟာ တရုတ္တို႔ရဲ႕ဆြဲေဆာင္မႈကို တြန္႔ဆုတ္ၾကလိမ့္မယ္လုိ႔ ASIA
Time သတင္းစာမွာေရး သားထားပါတယ္။
“ကမၻာလႊမ္းၿခံဳစီးပြားေရး”
OBOR လမ္းတည္ေဆာက္ေရးခန္႔မွန္းကုန္က်စရိတ္ဟာအေမရိကန္ေဒၚလာ
သန္းေထာင္ေပါင္ ၉၀၀ မွ သန္း ကုေဋ ၁.၄ ထရီလီယံခန္႔အထိျဖစ္ပါတယ္။ OBOR လမ္းေၾကာင္းထဲမွာ
ကမာၻႀကီးရဲ႕သံုးပံုႏွစ္ပံု ေလာက္ရွိတဲ့ လူဦးေရေတြက မွီခိုၾကရပါမယ္။ ဒါ့အျပင္ ကမာၻ႔လူဦးေရ
၇၀ ရာခိုင္ႏုန္းရဲ႕ေလာင္စာစြမ္းအင္ အရင္းအျမစ္ သံုးစြဲမႈေတြကလည္း ဒီလမ္းေၾကာင္းေပၚမွာပဲမွီတည္ေနပါမယ္။
တရုတ္ရဲ႕
OBOR စီမံကိန္းသစ္ဟာ ၎တို႔ ထုတ္ကုန္ေတြကို ကမာၻသို႔ေရာင္းခ်ႏိုင္ေရးအတြက္ ကုန္သြယ္ ေရးလမ္းေၾကာင္းတည္ေဆာက္တာျဖစ္ပါတယ္။
တရုတ္ႏို္င္ငံအေရွ႕ဘက္ကေန အာရွအလယ္ ပိုင္း ထိုင္းျမန္မာ၊ အိႏၵိယ၊ ပါကစၥတန္တေလွ်ာက္နဲ႔
ဥေရာပေတာင္ပိုင္းကေန ရုရွားေဒသအပါအ၀င္ ဥေရာပ တိုက္အေနာက္ဘက္ ႏုိင္ငံမ်ားအထိ ထုတ္ခ်င္းေပါက္သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။
ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္းဟာ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံက စစ္တေကာင္း၊ သီရိလကၤာႏုိင္ငံက ကိုလံဘုိ၊ ပါကစၥတန္က ကြာတာ တုိ႔လို႔ တရုတ္သေဘၤာေတြဆိုက္ကပ္ခုိနားရာျဖစ္လာပါမယ္။
“ေပးတိုင္းမရ-ယူတတ္မွရမွာ”
OBOR
စီမံကိန္းဟာ စိန္ေခၚမႈျဖစ္သလို အခြင့္အလမ္းလည္းျဖစ္ပါတယ္။ စိန္ေခၚမႈကို
ရင္ဆိုင္ႏုိင္ရင္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံက ကမၻာ့လူဦးေရရဲ႕ရာခိုင္ႏႈန္း ၆၀၊ ၇၀ ေလာက္ရွိတဲ့ေစ်းကြက္မွာအက်ဳိး အျမတ္ရွာေဖြႏုိင္ မွာျဖစ္ၿပီး
စိန္ေခၚ မႈကို ရင္မဆိုင္ႏုိင္ရင္ေတာ့ အခြင့္အလမ္းအက်ိဳးအျမတ္ဟူသမွ်တို႔ကို
တရုတ္တုိ႔က ယူသြားမွာျဖစ္ပါတယ္။
OBOR စီမံကိန္းမွာ ေဒသခံလုပ္ငန္းရွင္ေတြက
သဲ/ေက်ာက္/အုတ္ ေဆာက္လုပ္ေရးကန္ထရိုက္ေတြ လုပ္ၾက၊ ဆင္းရဲသားေတြက ေဆာက္လုပ္ေရးနဲ႔စက္ရံုအလုပ္သမားအျဖစ္၀င္လုပ္ဖို႔ေလာက္ကိုပဲ
ျမန္မာ အစိုးရနဲ႔ ေဒသခံ ရခုိင္ေတြစဥ္းစားထားလုိ႔မျဖစ္ပါ။
အဓိကစိန္ေခၚမႈဆိုတာက
OBOR လမ္းေပၚကအက်ိဳးအျမတ္ရရွိဖို႔အတြက္ ျမန္မာနဲ႔ရခုိင္ေဒသခံေတြမွာ ေငြ ေၾကးအရင္းအႏွီးကဘယ္ေလာက္ရွိေနၿပီလဲ၊
အခန္းက႑အလိုက္ကၽြမ္းက်င္တဲ့လုပ္သားထုဘယ္ ေလာက္ ရွိေနၿပီလဲ။
ဘာေတြစိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္ႏုိင္ၿပီလဲ၊ ကုန္ပစၥည္းေတြထုတ္လုပ္ျဖန႔္ခ်ိဖို႔ ဗမာနဲ႔ရခိုင္ေဒသ ခံေတြမွာနည္း
ပညာေတြ ဘယ္ေလာက္တတ္ေျမာက္ထားၿပီလဲဆိုတာပါပဲ။
ေဘာလံုးစကားနဲ႔ေျပာရရင္ ေက်ာက္ျဖဴ SEZ ဟာ တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္ၿပိဳင္ပြဲအဆင့္မဟုတ္ပဲ
ကမာၻ႔အဆင့္ ၿပိဳင္ပြဲျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရနဲ႔ျမန္မာပညာရွင္အဆင့္ေတြဟာ ကမာၻအဆင့္မွာ
၀င္ကစားႏုိင္တဲ့ ခႏၶာႀကံံ့ခိုင္မႈ၊ နည္းစနစ္အဆင့္အတန္းနဲ႔ အေတြ႔အႀကံဳေကာင္းေတြရွိေနၾကၿပီလားဆိုတာ
မိမိကိုယ္ကို စိစစ္ၾကဖို႔လိုပါမယ္။
"အက်ိဳးနဲ႔အျပစ္တန္းညွိေပးပါ"
ေက်ာက္ျဖဴျမေဒးကၽြန္းေရနံနဲ႔သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႔ပိုင္းလိုင္းက ႏွစ္စဥ္အခြန္ဘ႑ာေငြ
၁၃ ဒသမ ၈သန္း ရရွိ ပါမယ္။ ျမေဒးကၽြန္းဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ေျမငွါးခ တစ္ႏွစ္အတြက္
အေမရိကန္ေဒၚလာ ၆သန္း ရရွိပါတယ္။ ပိုက္လိုင္းက
ေရနံစိမ္းတစ္တန္ျဖတ္သန္းခ၊ ၁ေဒၚလာစီႏုန္းနဲ႔ ႏွစ္စဥ္တန္ ခ်ိန္ေပါင္း ၂၁ သန္းတို႔ အတြက္
၀င္ေငြရရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။ သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႔အတြက္ႏွစ္စဥ္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁ဘီလ်ံ ရရွိမွာျဖစ္တယ္။
ပထမအႏွစ္ ၃၀ အတြက္ ေဒၚလာ သန္းေပါင္း ၃၀၀၀ ရရွိမွာျဖစ္ပါ တယ္။ စီမံကိန္းကာ လေတြကုန္ဆံုးသြားတဲ့
အခါ ဆက္စပ္ပစၥည္းေတြ အားလံုးကုိ ျမန္မာကရရွိထား လိုက္ မွာျဖစ္တယ္လို႔ CSR အစီရင္ခံစာထုတ္ျပန္ပြဲမွာ
ျမန္မာတရုတ္ခ်စ္ၾကည္ေရးအသင္းဥကၠဌ ဦးစိန္၀င္းေအာင္ ကေျပာပါတယ္။
ျမေဒးကၽြန္းဆိပ္ကမ္းသို႔
တစ္ပါတ္ကုိ ၃ ရက္ ေရနံတင္တဲ့ သေဘၤာႀကီးေတြ ၀င္ထြက္သြားလာေန ပါၿပီ။ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ေမလ ပထမပတ္ကစၿပီး
ျမေဒးကၽြန္းေရနံတင္ဆိပ္ကမ္းက တရုတ္ႏိုင္ငံသို႔ပို႔လႊတ္ေန ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ NLD အစိုးရႏုတ္ဆိတ္ေနေပမယ့္
တရုတ္ကေတာ့ ( ျမန္မာႏုိင္ငံမွတစ္ဆင့္ ပုိက္လုိင္းနဲ႔ တင္ပုိ႔ထားတဲ့
ေရနံစိမ္း ေတြကိုခ်က္လုပ္မယ့္ ယူနန္ေရနံခ်က္စက္ရံုကိုယခုလအတြင္း စတင္လည္ပတ္ မွာျဖစ္ၿပီးထြက္ကုန္ေတြကိုျမန္မာ
အပါအ၀င္ အေရွ႕ေတာင္အာရွနဲ႔ေတာင္အာရွႏုိင္ငံမ်ားသို႔ တင္ပုိ႔ေရာင္း ခ်မယ္) လို႔ ၂၀၁၇ ခု ဇြန္လ ၅ ရက္ ေန႔ ထုတ္ China Daily သတင္းစာမွာေဖၚျပလိုက္ၿပီျဖစ္ပါတယ္။
လက္ရွိအေနအထားအရ
ေရနံတင္သေဘၤာႀကီးေတြ၀င္ေရာက္လာေနတာေၾကာင့္ တရုတ္နဲ႔ျမန္မာ အစိုးရအတြက္ ေဒၚလာေငြေတြတဖြဲဖြဲ၀င္ေနၾကၿပီျဖစ္ေပမယ့္၊
ေဒသခံရခုိင္တံငါသည္ေတြ ပိုက္ခ်ငါးဖမ္း မလုပ္ရေတာ့ ဘူး။ ေဒသခံရခုိင္ေတြ ရပ္တည္ေရးစတင္ခက္ခဲေနၾကၿပီလို႔ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
သားသမီးေတြ ေက်ာင္းမတက္ႏိုင္ ေတာ့ပဲ မီးဖုိေခ်ာင္က မီးခိုးပါတိတ္သြားရင္ ရခုိင္ေတြအနာဂတ္ေပ်ာက္သြားပါမယ္။
ေဒသခံရခုိင္ေတြဟာ ေနနံ တင္ သေဘၤာႀကီးေတြ၀င္လာတာကုိၾကည့္ၿပီး မေသခ်ာတဲ့မိမိတို႔အနာဂတ္ အတြက္ငိုေနၾကရၿပီျဖစ္ပါတယ္။
ေရနံစည္သန္းခ်ီၿပီးတင္လာတဲ့ ေရနံတင္သေဘၤာႀကီးေတြ၀င္လာတာကို
လာေရာက္ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံတဲ့ တရုတ္နဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးေရာ ေဒသခံရခုိင္ေတြကပါ ၀မ္းပန္းတသာေပ်ာ္ရႊင္ေနၾကရမယ့္
သားေရႊအိုး ထမ္းလာတဲ့စီမံခန္႔ခြဲမႈ မ်ိဳးကို ဉာဏ္ပညာႀကီးျမင့္တဲ့
စံျပေခါင္းေဆာင္ ႏိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံ ေဒၚေအာင္ ဆန္းစုၾကည္ က အေျမာ္အျမင္ ႀကီးမားစြာနဲ႔
စီမံခန္႔ခြဲႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကပါတယ္။
“ဘယ္ေလာက္သိထားၿပီလဲ”
ေလ့လာသံုးသပ္သူ ေဒါက္တာရန္မ်ိဳးသိမ္းကေတာ့၊
ျမန္မာအစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္တို႔ဟာ ေက်ာက္ျဖဴ အထူး စီးပြားေရးဇုန္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဘယ္ေလာက္အထိသေဘာေပါက္ၿပီလဲ၊
ဘယ္ေလာက္အထိ နားလည္ၿပီလဲ၊ ဘယ္ေလာက္အထိျပင္ဆင္ထားၿပီလဲ၊ ဘယ္ေလာက္အထိ သုေတသနလုပ္ထားၿပီလဲ၊
အေျမာ္အျမင္ရွိရွိနဲ႔ေတြး ေခၚထားသလဲဆိုတာအဓိက်ပါတယ္။ အစိုးရနဲ႔လႊတ္ေတာ္အားနည္းရင္နည္း သလိုအခြင့္အလမ္းမျဖစ္ပဲနဲ႔ဆိုးက်ိဳး
ေတြျဖစ္လာႏိုင္တယ္လို႔ ေထာက္ျပပါတယ္။
ရခိုင္အမ်ိဳးသားပါတီဥကၠဌ ေဒါက္တာေအးေမာင္
ကေတာ့ ေက်ာက္ျဖဴ_ကူမင္း ရထားလမ္းကုိပင္ အျမန္ ဆံုးအေကာင္အထည္ေဖၚဖုိ ့လိုတယ္လ႔ို ဒီဗြီဘီ
ဒီဘိတ္မွာေျပာသြားပါတယ္။
ေက်ာက္ျဖဴေဒသခံျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္အမတ္ဦးဘရွိန္က“OBOR
ဘယ္ေလာက္ႀကီးက်ယ္လဲဆိုတာ ကို ရခိုင္ျပည္သူေတြလည္းမသိသလို က်ေနာ္တုိ႔ကိုယ္တိုင္လည္းမသိဘူး။
ျမေဒးကၽြန္းမွာေျမေတြ သိမ္း လိုက္ တယ္။ လမ္းလုပ္ေပးလုိက္တယ္။ စါသင္ေက်ာင္းကေလးေဆာက္ေပးလုိက္တယ္။
ဒါကိုသူတို႔ကျပ တယ္။ ဒါေပမယ့္ ေျမ ကိုသာလုပ္တတ္၊ လယ္ရွိမွလုပ္စားတတ္တဲ့ ရခိုင္ေက်းလက္လူထုေတြမွာ
အလုပ္ လက္မဲ့ျဖစ္သြားတယ္။ အက်ိဳး ဆက္ ဘယ္ေလာက္အထိဆိုး၀ါးသြားသလဲဆိုတာ အျခားလူေတြမသိၾက ဘူး။
ေျမဧကေလးေထာင္ေက်ာ္ကုိ ေက်းရြာအုပ္စု ၆ခုက သိမ္းမယ္ေျပာတယ္။ အစိုးရကဘယ္ေနရာေတြ ကိုလုပ္မယ္လုိ
့တရား၀င္ေျပာဖုိ႔လုိေနပါ ေသးတယ္။ အထူးသျဖင့္ လယ္ေျမေတြနဲ႔ တဆက္တစပ္တည္းရွိ တဲ ့ေတာင္ကုန္းေလးေတြရွိတယ္။
စားက်က္ ေျမေတြရွိတယ္။ လယ္သမားေတြဟာ မိရိုးဖလာ အစဥ္အ ဆက္ ဒီလိုပဲပိုင္ဆိုင္လုပ္စားလာခဲ့ၾကတာ။
တရား၀င္ စာရြက္စာတမ္းေတြမရွိၾကဘူး။ အဲဒါေတြကို အယင္ အစိုးရအာဏာပိုင္ေတြက ေျမလြတ္ေတြဆိုၿပီး
ေရာင္းစားဖုိ႔ အတြက္ျပင္ထားၾကတယ္။ ဒါေတြကို အခုအစိုး ရ ကစီစစ္ေဆာင္ရြက္တာမ်ိဳးမရွိေသးဘူး။
ဒါမ်ိဳးမျဖစ္သင့္ဘူးလို႔ VOA သတင္းဌာနကိုေျပာဆိုထားပါတယ္။
“အစဥ္အလာေကာင္းမရွိခဲ့တဲ့တရုတ္”
OBOR စီမံကိန္းရဲ႕
ကနဦးလုပ္ငန္းေတြအျဖစ္ ေက်ာက္ျဖဴျမေဒးကၽြန္းကေန မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး၊ မႏၲေလး တိုင္းေဒသႀကီးနဲ႔ ရွမ္းျပည္နယ္ တရုတ္ႏို္င္ငံယူနန္ျပည္နယ္အထိ ၇၉၃ ကီလိုမီတာရွည္တဲ့
သဘာ ဝဓာတ္ေငြ႔ ပိုက္လိုင္းစီမံကိန္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ထားၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ပိုက္လိုင္းျဖတ္သန္းရာ တေလွ်ာက္ ေဒသခံ ေတြေျမယာေတြအသိမ္းခံခဲ့ရတာေၾကာင့္အလုပ္လက္မဲ့ျဖစ္ခဲ့ၾကရတယ္။
ေက်ာက္ျဖဴ ျမေဒးကၽြန္း ေရနံတင္ဆိပ္ ကမ္းတည္ေဆာက္တုန္းက တရုတ္လုပ္သားေတြကိုေခၚလာတယ္။
ျမန္မာျပည္ ကကုမၸဏီေတြကလည္း နီးစပ္ရာ ဗမာလုပ္သားေတြကုိေခၚလာတယ္။ ေဒသခံရခုိင္ေတြဟာ အလုပ္ၾကမ္း ေတြအတြက္
လိုအပ္တဲ့အခါမွာပဲ ေန႔စား၀င္လုပ္ၾကရတာျဖစ္ပါတယ္။ မလိုတဲ့အခါ ေဒသခံေတြအလုပ္ မလုပ္ၾကရပါဘူး။
လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႔ေတြက
ပြင့္လင္းျမင္သာမႈမရွိတဲ့ ေက်ာက္ျဖဴ SEZ ေၾကာင့္ ေဒသခံေတြဖယ္ရွား ခံရ တဲ့ကိစၥ၊
သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ေတြပ်က္စီးတဲ့ကိစၥေတြကို ေထာက္ျပေျပာဆုိခဲ့ၾကေပမယ့္ လံုး၀ဂရုမ စိုက္ခဲ့ပဲ
သူတုိ႔စီမံကိန္းျဖစ္ဖုိ႔ကုိပဲ အာရံုစိုက္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေရာင္းခ်ေနတဲ့
ႏိုင္ငံျခားပစၥည္းေတြအားလံုးထဲမွာ တရုတ္ကလာတဲ့ပစၥည္းဟူသမွ် အညံ့ ဆံုးဆုိတာ ျမန္မာတိုင္းသိၾကပါတယ္။
တရုတ္ေတြလာေရာက္ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံလုပ္ကိုင္ေနၾကတဲ့ လက္ပံေတာင္းေတာင္၊ ရွမ္းျပည္နယ္က
ေျမအုတ္စက္ရံုနဲ႔နီကယ္စက္ရံုေတြမွာ ျပႆနာေတြတက္ေန တာကိုအားလံုး အသိျဖစ္ ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္
မႏၱေလးတိုင္း၊ ရွမ္းျပည္နယ္နဲ႔ ကခ်င္ျပည္နယ္ေတြမွာ ေျမငွါးၿပီး ဖရဲ၊ သခြား၊ငွက္ေပ်ာေတြလာ
စုိက္တယ္၊ တရုတ္ေတြျပန္သြားတဲ့အခါ အဲဒီေျမေတြဟာ ဘာမွစိုက္လို႔ပ်ိဳး လို႔မရေတာ့တာကို
ေျမပိုင္ရွင္ ေတာင္ သူလယ္သမားေတြ လက္ေတြ႔ခံစားေနၾကၿပီ။
ဗီယက္နမ္မွာက
ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈေတြကိုဖိတ္ေခၚေပမယ့္ အာမခံမႈနဲ႔ျဖစ္တယ္။ တရုတ္ေတြ
တစ္စံု တစ္ခုကို စိုက္ပ်ိဳးထုတ္လုပ္ၿပီးတဲ့အခါ နဂိုမူလရွိေနတဲ့ ေျမဆီေျမလႊာနဲ႔သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ထက္ မနိမ့္က်ေစရံု
သာမကစိမ္းလမ္းစိုေျပတဲ့ သဘာ၀ပတ္က်င္ အသစ္အဆန္းျဖစ္ေပၚေနခဲ့ရမယ္ဆိုတဲ့ ခံ၀န္ ကတိနဲ႔ႏိုင္ငံတကာ
ကၽြမ္းက်င္သူေတြကိုသက္ေသထားၿပီး စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုလုပ္ကိုင္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက
တရုတ္ေတြလာေရာက္ရင္း ႏွီးျမဳပ္ႏွံလို႔ သူတို႔အက်ိဳးေက်းဇူးျဖစ္ထြန္းသြားသလို
က်န္ခဲ့မယ့္ေဒသခံေျမ ဟာလည္း ပိုၿပီးေတာ့ အရည္အေသြး ျမင့္တဲ့ေျမႀကီးကိုရရွိလိုက္မွာျဖစ္ပါတယ္။
“သီရိလကၤာလို မျဖစ္ဖို႔လိုတယ္”
သီရိလကၤာအစိုးရက ၿမိဳ႕ေတာ္ ကိုလမ္ဘိုရဲ႕
အေရွ႕ေတာင္ဘက္မွာရွိတဲ့ Hambantota ဆိပ္ကမ္းကို တ႐ုတ္အစိုးရပိုင္ CITIC ကုမၸဏီက
ေဒၚတစ္ဘီလ်ံေက်ာ္ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံၿပီး ၉၉ ႏွစ္အထိ လုပ္ကိုင္ခြင့္ျပဳခဲ့ပါ တယ္။
Hambantota ဆိပ္ကမ္းအျပင္ စက္မႈဇုန္လည္း တ႐ုတ္က တည္ေဆာက္ မွာျဖစ္တာေၾကာင့္ ၿမိဳ႕ေတာ္ကိုလမ္ဘို
ရဲ႕ အေရွ႕ေတာင္ဘက္ ၂၄၀ ကီလိုမီတာအကြာက ေဒသခံရြာသား ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ကို
ဖယ္ရွားပစ္ဖို႔လည္း ပါ၀င္ေနပါတယ္။
သီရိလကၤာျပည္သူေတြေဒါသထြက္ဆန္႔က်င္ၾကရတဲ႔ အေၾကာင္းရင္းက
သီရိလကာၤအစိုးရက သဘာ၀ ဓါတ္ေငြ႔ ၆၀ရာခိုင္ႏုန္းနဲ႔ သဘာ၀အရင္းျမစ္ေတြကို တရုတ္ျပည္ဘက္ကို
ေရာင္းခ်ေပးခဲ့တာေၾကာင့္ျဖစ္ပါ တယ္။ ၂၀၁၇
ခုႏွစ္ဇန္န၀ါရီလအတြင္း ဒီစီမံကိန္းဖြင့္ပြဲမွာ စီမံကိန္းကိုဆႏၵျပတဲ့ သီရိလကၤာျပည္သူေတြကို
မ်က္ရည္ယိုဓာတ္ေင႔ြသံုးၿပီး ၿဖိဳခြင္းခ့ဲတယ္လို႔ ဘီဘီစီသတင္းဌာနမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
Hambantota
ဆိပ္ကမ္းနဲ႔ စက္မႈဇုန္စီမံကိန္းကို ကန္႔ကြက္သူေတြက ဆိပ္ကမ္းနဲ႔ စက္မႈဇုန္နယ္ေျမဟာ
တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏုိင္ငံရဲ႕ ကိုလိုနီအျဖစ္ေျပာင္းလဲသြားမယ္လို႔ေျပာခဲ့ပါတယ္။
ျမန္မာအစိုးရနဲ႔ရခိုင္ႏိုင္ငံေရးအုပ္စုေတြ အထူးသတိျပဳရမွာက
CITIC ကုမၸဏီဆိုတာ ေက်ာက္ျဖဴSEZ ကို လုပ္ခြင့္ရထားတဲ့ တရုတ္အစိုးရပိုင္ကုမၸဏီျဖစ္ေနလို႔ပါပဲ။
“ျပင္ဆင္ခ်ိန္ယူဖုိ႔လိုေသးတယ္”
ေျမကြက္လက္၀ယ္ရွိထားၾကသူေတြနဲ႔
အမ်ားပိုင္ကုမၸဏီထူေထာင္ထားၾကတဲ့ ဗမာနဲ႔ ရခုိင္လုပ္ငန္း ရွင္ေတြ ကေတာ့ ေက်ာက္ျဖဴ SEZ
ကို အလွ်င္အျမန္အေကာင္အထည္ေဖၚခ်င္ေနၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပညာလည္းမ တတ္ အဆင္းရဲဆံုးလည္းျဖစ္ေနတဲ့
ရခုိင္လုိေဒသမွာ ကမာၻ႔ကိုလႊမ္းၿခံဳမယ့္ဧရာမလုပ္ငန္း ႀကီးတစ္ခုကို အလွ်င္ အျမန္ လက္ခံအေကာင္အထည္မေဖၚသင့္ပါ။
လံုး၀လက္မခံသင့္ဘူးလို႔ေတာင္ ပညာရွင္ေတြအႀကံျပဳၾကတယ္။
တရုတ္ရဲ OBOR စီမံကိန္းႀကီးမွာ ေရလမ္း၊ ကားလမ္း၊ ရထားလမ္းေတြနဲ႔ တကမာၻလံုးကိုလႊမ္း ၿခံဳေအာင္
ႀကိဳပမ္းေနမႈရဲ႕ျပႆနာအတိမ္အနက္ကိုႀကိဳတင္ျမင္ႏိုင္စြမ္းတဲ့ ကမာၻ႔ဘဏ္၊
အိႏၵိယနဲ႔ဂ်ပန္ႏိုင္ ငံတုိ႔ ပူးေပါင္းဖို႔
တြန္႔ဆုတ္ေနၾကတာကိုလည္း ျမန္မာအစိုးရနဲ႔
ရခုိင္အသိုင္း၀ုိင္းတို႔ကသတိျပဳသင့္ပါတယ္။
ေက်ာက္ျဖဴSEZ
ကိုမျဖစ္မေနတည္ေဆာက္ၾကရေတာ့မယ္ဆိုလွ်င္၊(၁) ေက်ာက္ျဖဴSEZအတြက္ သီးသန္႔ ဥပေဒနဲ႔နည္းဥပေဒတစ္ခုအခိုင္အမာရွိရပါမယ္။
(၂) ေက်ာက္ျဖဴSEZ တစ္ခုလံုးရဲ႕အခန္း က႑ေ ပါင္းစံုအတြက္ မရွိမျဖစ္တဲ့အရည္အေသြးေတြကို ေဒသခံေတြကို
ႀကိဳတင္ျဖည့္ဆည္းသင္ၾကားေပး ထားဖုိ႔ လိုပါ တယ္။ (၃) လယ္သိမ္းခံ လယ္သမားေတြအတြက္ အနာဂတ္မေပ်ာက္ေစေရးအတြက္
အာမခံတဲ့ေျဖ ရွင္းျခင္း။ (၄) ေရနံတင္ သေဘၤာႀကီးျဖစ္ေစ၊ ဂက္စ္ေရနံပိုက္လိုင္းျဖစ္ေစ ေပါက္ကြဲမီးေလာင္မႈျဖစ္ေပၚခဲ့ရင္
ဆိုးက်ိဳးအနည္းဆံုးျဖစ္ ေအာင္ ထိထိေရာက္ေရာက္ကာကြယ္ႏိုင္မယ့္ အစီအမံမ်ားရွိျခင္း။
တို႔ကို
စနစ္တက် အခ်ိန္ယူျပင္ဆင္ၿပီးမွသာ ေက်ာက္ျဖဴ SEZ ကို အေကာင္အထည္ေဖၚသင့္ပါတယ္။ ဒီလိုမွမဟုတ္ပဲ
ေျမကြက္ေရာင္းခ်ေရးနဲ႔ ကန္ထရိုက္ လုပ္ရမယ့္အခြင့္အလမ္းေလာက္ကုိသာၾကည့္ၿပီး အလွ်င္အျမန္ အေကာင္ အထည္
မေဖၚသင့္ပါဘူး။
လိုအပ္ခ်က္ဟူသမွ်မျပည့္စံုပဲ ေက်ာက္ျဖဴ
SEZ ကို အေကာင္အထည္ေဖၚလိုက္မယ္ဆိုရင္ရခုိင္ေဒသ မွာ မိုးေခါင္၊ ေရရွား၊ ရာသီဥတုေဖါက္ျပန္၊
မုန္တိုင္းေတြက်၊ ငလွ်င္ေတြလႈပ္၊ ရြံ႕မီးေတာင္ေတြေပါက္ကြဲၿပီး သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ေတြအားလံုးပ်က္စီးၿပီးသြားႏိုင္ပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ အစာကြင္းဆက္ေတြပ်က္စီးကာ ရခုိင္ျမစ္ေခ်ာင္း ေတြထဲမွာ ငါးပုဇြန္ ကဏန္းေတြလံုး၀
ေပ်ာက္ကြယ္သြားၿပီး ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးကပ္ဆိုက္ျခင္း အႏၱရာယ္ခံစားၾက ရမည္ကုိ ရင္ေလးမိေၾကာင္းတင္ျပလိုက္ပါတယ္။
ေမာင္ေမာင္ျမတ္ညိဳ