27 January 2015

“အျမန္လမ္းသို႔အလည္တစ္ေခါက္”


၂၀၁၅ခုဇန္န၀ါရီလ၁၄ရက္ေန႔  ျပည္တြင္းထုတ္ ျမန္မာပို႔စ္ဂ်ာနယ္တြင္ေဖၚျပခဲ့သည့္ ေဆာင္းပါးကို   ျပန္လည္တင္ျပျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
         “အျမန္လမ္းသို႔အလည္တစ္ေခါက္”
         ရန္ကုန္ေနျပည္ေတာ္မႏၱေလးအျမန္လမ္းမႀကီးကို ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ဒီဇင္ဘာ ၂၈ ရက္ေန႔မွာဖြင့္လွစ္ခဲ့ပါတယ္။ မိုင္ေပါင္း၃၆၆မိုင္   ေဖါက္လုပ္ရာမွာ က်ပ္ေငြ ကိုးဘီလီယံေက်ာ္ခန္႔ ကုန္က်ခဲ့တယ္။ တစ္မိုင္ကို အေမရိကန္ေဒၚလာ ၂၇သိန္းေလာက္(က်ပ္ေငြ၂ဒႆမ ၅ဘီလီယံ) ကုန္က်ၿပီး၊ တစ္ေပပတ္လည္အတြက္ က်ပ္ေငြငါးသိန္း ခန္႔ကုန္က်ခဲ့တယ္လို႔တတ္သိသူေတြတြက္ခ်က္ၾကတဲ့ကိန္းကဏန္း အရသိရတယ္။
              လမ္းအဆင့္မမီမႈေၾကာင့္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္းအျမန္လမ္း တေလွ်ာက္မွာ လူေၾကာင့္ ၆၃ဒႆမ ၆၄ ရာခိုင္ႏုန္း၊ ယာဥ္ေၾကာင့္ ၂၃ဒႆမ ၈ရာခိုင္ႏုန္း၊ လမ္းေၾကာင့္ ၁ဒႆမ ၁၆ ရာခိုင္ႏုန္း၊ ရာသီဥတု   ေၾကာင့္  သုညဒႆမ ၄ ရာခိုင္ႏုန္း၊ မေတာ္တဆျဖစ္ခဲ့ရတယ္လို႔ အျမန္လမ္းလံုၿခံဳေရး ရဲတပ္ဖြဲ႔စာရင္းအရသိရတယ္။  

       ဒီလမ္းဖြင့္လွစ္ခဲ့တဲ့ ၅ႏွစ္တာကာလအတြင္းမွာ ယာဥ္မေတာ္ တဆမႈေပါင္း ၁,၀၀၀ ေက်ာ္ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး လူေပါင္း ၂,၀၀၀ ေက်ာ္ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရရွိခဲ့ကာလူေပါင္း၄၀၀ ေက်ာ္ ေသဆံုးခဲ့တယ္လို႔ ႏွစ္ခ်ဳပ္ သတင္း ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြအရသိရပါတယ္ ေနျပည္ေတာ္ၿမိဳ႕သစ္ႀကီးဖြင့္လွစ္၊ အျမန္လမ္းမႀကီးအသံုး    ျပဳၾက တာေတြကို၂၀၀၉ ေနာက္ပိုင္းမွာ ျပည္ပသတင္းမီဒီယာေတြ မွာေဖၚျပတာေတြကို အေတာ္မ်ားမ်ား ဖတ္ရႈ ခြင့္ရရွိခဲ့ပါတယ္။


 ႏိုင္ငံတကာက ဘယ္လိုပဲေ၀ဖန္ခဲ့သည္ျဖစ္ေစလမ္းတံတားအေဆာက္ အဦးအသစ္ေတြကို သတင္းေတြ မွာ ျမင္ေတြ႔ရလို႔သက္ဆိုင္သူေတြအားလံုးကို ေက်းဇူးတင္ခဲ့မိပါတယ္။ ေ၀ဖန္သူေတြေထာက္ျပတဲ့ အဆင္းရဲဆံုးတိုင္ျပည္မွာလို အပ္ခ်က္ေတြ အေျမာက္အျမားရွိတာကို ျပဳျပင္ေပးရမယ့္အစား ႏိုင္ငံေတာ္ ပိုင္ေငြေတြကို သံုးပစ္ခဲ့တယ္။ နီးစပ္တဲ့ ခရိုနီေတြနဲ႔ မိသားစုပိုင္ ကုမၸဏီေတြကို ခ်မ္းသာေစခဲ့ တယ္။ အခြင့္ထူးခံေတြကို ပိုမိုခ်မ္းသာေစတဲ့ စီမံကိန္ႀကီးတစ္ခု   ျဖစ္တယ္လို႔ ႏိုင္ငံတကာက ေထာက္ျပေ၀ဖန္ မႈေတြျပဳခဲ့ၾကပါတယ္။

                                                              "ဘယ္လိုလမ္းအမ်ိဳးအစားလဲ"
                                      
          ရန္ကုန္ေနျပည္ေတာ္ မႏၱေလးအျမန္လမ္းမႀကီးဟာ  ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အက်ယ္ဆံုးလမ္းမႀကီး တစ္စင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အကုန္အက်အမ်ားဆံုးလမ္းျဖစ္ပါတယ္။ လူ႔အသက္အေသဆံုး လမ္းလည္းျဖစ္ပါ တယ္။ ဒီလမ္းမ ႀကီးဟာ ဘာရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့လမ္းလဲ။  ေနျပည္ေတာ္ဆိုတာ အယင္က က်ပ္ေျပးဆိုတဲ့ နယ္ေျမကို သိမ္းပိုက္ၿပီး ၿမိဳ႕တည္ခဲ့ တာ။ 

က်ပ္ေျပးေခၚတာကို ေပ်ာက္ေအာင္ေဖ်ာက္ၿပီး ေနျပည္ေတာ္ ဆိုတဲ့ အမည္ကိုတြင္ေစခဲ့တယ္။ သိၾကတဲ့ အတိုင္း၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ တိရိစာၱန္ရံုကတိရိစာၱန္ေတြကိုခြဲယူၿပီး(ယူခ်င္တဲ့အေကာင္ကိုယူၿပီး ) ေနျပည္ေတာ္ မွာတိရစာၱန္ဥယ်ာဥ္တည္ေဆာက္တယ္။

 ေရႊတိဂံုပံုစံတူ ေစတီေတာ္ တစ္ဆူ ကိုလည္း တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ၾကတယ္။ လမ္းေတြနဲ႔ ေနျပည္ေတာ္ နယ္ေျမေတြကိုနန္းဆံတဲ့အမည္သညာ နဲ႔ ေခၚေ၀ၚ သမုတ္တြင္ေစခဲ့တယ္။ စစ္ေရးေလ့လာသူေတြ အေျပာအရ ေဆြမ်ိဳးေပါက္ေဖၚေတြရဲ႕ေရႊဉာဏ္ေတာ္ကို လက္ခံၿပီး လံုၿခံဳေရးအစီအမံနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ ရံုးေတြအားလံုးကို ေနျပည္ေတာ္မွာ ရံုးစိုက္လိုက္တာျဖစ္ပါ တယ္။ ေနျပည္ေတာ္ကို မလိုက္လိုၾကတဲ့ ႏိုင္ငံ ၀န္ထမ္းေတြကို မလိုက္မေနရစနစ္နဲ႔အတင္းေျပာင္းေရႊ႕ခိုင္းခဲ့တယ္။ ေရာက္ဖူးသူတိုင္းသိၾကမွာပါ။
           ႀကီးက်ယ္ခန္းနားတဲ့ အေဆာက္အဦးေတြ၊ ေခတ္မီ ဟိုတယ္ႀကီးေတြ၊ ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔တဲ့ လမ္းမ ႀကီးေတြနဲ႔ ထိန္ထိန္ လင္းေနတဲ့ လွ်ပ္စစ္မီးေတြက ေနျပည္ေတာ္ရဲ႕ အဓိကဆြဲေဆာင္မႈ   ေတြပါပဲ။ ဒီလို အကုန္ အက်ခံတည္ေဆာက္ထားတဲ့ ၿမိဳ႕ေတာ္ ႀကီး ကို လူေတြလာခ်င္ေအာင္ ဆြဲေဆာင္းျခင္းတစ္ရပ္ အေနနဲ႔ အျမန္ လမ္းကို အျမန္ေဖါက္ခဲ့ၾကတာျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အာဆီယံအလွည့္က် ဥကၠဌ ရာထူးလက္ခံမယ့္ အခ်ိန္နဲ႔ အေရွ႕ ေတာင္အာရွ အားကစားၿပိဳင္ပြဲႀကီးက်င္းပေရး အတြက္ ကြက္တိသေဘာ အလ်ဥ္းမီေအာင္ စီစဥ္လိုက္တာ လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ 
          မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစကာမူနည္းပညာတိုးတက္ေနတဲ့ေခတ္၊ ေခတ္မီပစၥည္း ကိရိယာေတြ မလိုခ်င္ အဆံုးေပါ မ်ားတဲ့အခ်ိန္၊ အထူးသျဖင့္ လံုေလာက္တဲ့ အဖိုးအခေပးေခ်ၿပီးမွ ေဖါက္လုပ္ခဲ့တဲ့ လမ္းမႀကီး ဟာဒီထက္အဆ ေပါင္းမ်ားစြာ ေကာင္းမြန္သင့္ပါတယ္။ ေနျပည္ေတာ္မွာ ၀န္ႀကီးဌာနတစ္ခုနဲ႔တစ္ခုကို ရွာေဖြသြားလာရ တာ ခက္ခဲ သလို လမ္းမသိလို႔ ေမးခ်င္လို႔ ေနရာတိုင္းမွာ လူမေတြ႔မိတာကိုေတာ့ သတိျပဳမိခဲ့ပါတယ္။ နယ္ေျမမကၽြမ္းက်င္ သူေတြ လြယ္လြယ္ကူကူ ရွာေဖြႏိုင္ေအာင္ ရွင္းလင္းျမင္သာတဲ့ လမ္းညႊန္ဆိုင္းဘုတ္ေတြ အျပည့္အစံုမရွိေသးတာဟာ အားနည္းခ်က္ႀကီးတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ေနရာအေတာ္ မ်ားမ်ားမွာလမ္းလံုၿခံဳေရး တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ ေနတဲ့ ရဲတပ္ဖြဲ႔၀င္ေတြကို ဘယ္၀န္ႀကီးဌာန ဘယ္ေနရာ မွာရွိသလဲ လို႔ေမးတာကို လမ္းမညႊန္ႏိုင္တာကေတာ့ အလြန္႔အလြန္စိတ္ပ်က္စရာျဖစ္ပါတယ္။

                     “အေျမာ္အျမင္”
           
         က်ပ္ေငြ ဘီလီယံေပါင္း တစ္ေထာင္ထက္မနည္း အကုန္ အက်ခံတည္ေဆာက္ထားတဲ့ ဒီလမ္းမႀကီး ဟာ လံုၿခံဳေရးအစီအမံ ေတြေၾကာင့္ပဲေျပာင္းေျပာင္း ဘယ္လိုစိတ္ကူးယဥ္ကိုပဲ အေကာင္ အထည္ေဖၚေဖၚ ယခုအတြက္ေရာ ေနာင္ ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ တစ္ရာအထိ ေမွ်ာ္မွန္းတည္ေဆာက္သင့္ပါတယ္။

ဥပမာ။     ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာ လမ္းတံတားတစ္ခုျဖစ္ေစ၊ အေဆာက္ အဦးတစ္ခုျဖစ္ေစ၊ ႏွစ္၁၀၀ အတြင္း ျဖစ္ေပၚ လာႏိုင္မယ့္ ငလွ်င္ လႈပ္ခတ္မႈ၊ မိုးေရတုိက္စားမႈ၊ ကုန္တင္ကားေတြျဖတ္သန္းမႈ၊တုန္ ခါမႈ၊ ေလဖိအား၊ ေရဖိအား၊ ေနေရာင္ျခည္၊ ေရနဲ႔ ေလတိုက္စားမႈတို႔အျပင္အပူအေအးစိုထိုင္း ဆပါ မက်န္ဂ်ပန္တို႔မွာတြက္ခ်က္ေလ့ရွိၾက ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဂ်ပန္ေတြဟာ သူတို႔လူမ်ိဳး လုပ္ကိုင္တဲ့ အရာေ တြ အေပၚမွာ ယံုၾကည္စိတ္ခ်တတ္ၾကပါတယ္။ ၾကားဖူးၾကမွာေပါ့ ဂ်ပန္မူလီဆိုတာ။ ဒါေတာင္၂၀၁၁မွာ ဆူနာမီ၀င္သြားတာ ဂ်ပန္ႏိုင္ ငံတစ္စိတ္ တစ္ပိုင္း အမႈိက္ပံုျဖစ္သြားခဲ့ပါေသးတယ္။
          လမ္းတံတားေတြကို အင္ဂ်ီနီယာေတြ တြက္ခ်က္ၾကမွာ   ေျမႀကီးလက္ခပ္မလြဲပါဘူး။ အင္ဂ်င္နီယာဆို တာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သာမန္ထက္ ဉာဏ္ရည္ျမင့္မားတဲ့သူေတြမွ တက္ေရာက္သင္ ၾကားခြင့္ရတဲ့ အတတ္ပညာသည္လိုင္းျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ေတြဟာ လမ္းႀကံ႕ခိုင္မႈအတြက္ ဘယ္လိုပစၥည္းကိရိယာေတြကိုသံုးမယ္၊ သံ၊ ေက်ာက္ ဘိလပ္ေျမေတြကို ဘယ္လို အရြယ္အစား၊ ဘယ္လို အခ်ိဳးစေကးနဲ႔သံုးမယ္၊ အင္နားရွား ေရႊ႕လ်ားမႈအတြက္ ဘယ္ေ လာက္ေကြ႔မွာ ဘယ္ေလာက္ အတိမ္းအေစာင္းထားမယ္ ဆိုတာ စာရြက္ေပၚမွာ တြက္ခ်က္ၿပီးေတာ့ ၀န္ႀကီးဆီကုိ တင္ျပၾကရမွာပါ။ (ဥပမာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွစ္မိုင္လို လမ္းေကြ႔ေနရာ အတိမ္းအေစာင္းမ်ိဳး) လမ္းတံတား၊ အေဆာက္အဦးေတြ ႏွစ္ဘယ္ေလာက္အထိ အပ်က္အစီးအယိုအယြင္း မရွိပဲ ခိုင္ခန္႔ေနရမယ္ဆိုတဲ့ အာမခံမႈ လည္း ပါ၀င္လိမ့္မယ္လို႔ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။သုံးစြဲရမယ့္စက္ယႏၱရား ၊ အသံုးျပဳရမယ့္ လုပ္သားစါရင္းအပါအ၀င္ ၾကာျမင့္ႏိုင္မယ့္ အခ်ိန္ ကာလေတြကိုပါ တြက္ခ်က္ေပးၾကမွာ ကိန္းေသပါပဲ။ 
      အေ၀းေျပးလမ္းမႀကီးဘာေၾကာင့္ဒီေလာက္အရည္အေသြးမမီျဖစ္သြားၾကပါလိမ့္။ အစြယ္ လိုသူက မိဖုရား၊ အသြားေစသူက မင္းဧကရာဇ္၊ အစြယ္ျဖတ္သူက ေသာႏုတၳိဳရ္၊ ႀကံေဖၚႀကံဖက္ ဤသံုးဦး ဘာမွမျဖစ္ပဲ..ခရီးသြား ျပည္သူေတြရဲ႕ အသက္ေတြ၊ ဘ၀ေတြသာ ေပးဆပ္ၾကရတယ္။ ခိုင္းေစသူလည္း ရာခိုင္ႏုန္းနဲ႔ ခ်မ္းသာ၊ ေဆာက္လုပ္တဲ့ကုမၸဏီေတြလည္း ေပါ့ေခ်ာင္ခိုင္းလို႔ခ်မ္းသာ၊ ကန္ထရိုက္ နဲ႔ အင္ဂ်င္နီယာေတြလည္းသံုးခ်င္ တာသံုးလို႔ ခ်မ္းသာ။ဘာမွတာ၀န္ယူစရာမလို ပဲ ေဖါက္လုပ္၊ ေဆာက္လုပ္ ခဲ့ၾကတယ္ဆိုတာ လမ္းကသက္ေသျပေနၿပီေလ။
        ခုတစ္ခါ B.O.T စနစ္ နဲ႔ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီ ရွစ္လမ္းသြား လုပ္ဖို႔ တင္တာေခၚယူျပန္သတဲ့ ။ ေဆြးမ်ိဳးေပါက္ေဖၚ ကုမၸဏီ၊ သားေတာ္ကုမၸဏီ၊ ခရိုနီ ကုမၸဏီေတြနဲ႔ထပ္ၿပီးေတာ့ တစ္ပြဲျပန္ တစ္နပ္စား အႀကံနဲ႔ႏိုင္ငံေတာ္ ဘ႑ာ ေတြကို ျဖဳန္းၾကအံုးမယ္ ထင္ပါရဲ႕။ ေသာႏုတၳိဳရ္တို႔ ဒိုင္းလႊေသြးထားရံုပဲပ။ သံုးဦးစပ္ခ်မ္း သာ ကိန္းဆိုက္မွာေတာ့ ကိန္ေသးပဲ။

         “သူတို႔လမ္းေတြ ဘယ္လိုတည္ေဆာက္ထားသလဲ”
            ေရာက္ဖူးခ်င္စိတ္ျပင္းျပေနခဲ့တဲ့ ေနျပည္ေတာ္ဆီကို အလုပ္ကိစၥ တစ္ခုနဲ႔ ၂၀၁၄ ခု ဒီဇင္ဘာလ ကုန္ ပါတ္မွာ ပထမဆံုး အႀကိမ္အျဖစ္က်ေနာ္ ေရာက္ရွိသြားခဲ့ပါတယ္။ ေနျပည္ေတာ္ အျမန္လမ္းခရီးအစ မွာ က်ေနာ္ မင္တက္ အံ့ၾသရပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ စာဖတ္သူေတြ ႏႈိင္းယွဥ္နိုင္ေအာင္ ေနျပည္ေတာ္ အေ၀းေျပးလမ္းမႀကီးနဲ႔  က်ေနာ္တို႔ ေနထိုင္အလုပ္လုပ္ေနၾကတဲ့ ထိုင္းႏိုင္ငံအေ၀းေျပးလမ္းမႀကီး
 ေတြတည္ေဆာက္ထားမႈေတြရဲ႕ ကြာျခားခ်က္ေတြကို ေဖၚျပပါရေစ။

 “ထိုင္းႏိုင္ငံအေ၀းေျပးလမ္းမႀကီးမ်ား”

 ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ႕တတိယ၀င္ေငြအမ်ားဆံုးရရွိတဲ့ လုပ္ငန္းဟာ ခရီးသြားလုပ္ငန္းျဖစ္ပါတယ္။ လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရးကို စနစ္ တက် ျဖစ္ေအာင္တည္ေဆာက္ထားပါတယ္။ထိုင္းႏိုင္ငံအေ၀းေျပး လမ္းမမွာ တစ္နာရီမိုင္တစ္ရာေလာက္ေမာင္းေနေပမယ့္ ေကာ္ဖီခြက္ ကိုဖင္ထိုင္ခုန္ေနာက္ က ေခါက္စားပြဲေပၚ မွာတင္ထားလို႔ ေမွာက္မက်ပါဘူး။ဖိတ္စင္မသြားပါဘူး။ထိုင္းတစ္ႏိုင္ငံလံုးကားလမ္းမေတြ မွာ ကီလိုမီတာ၁၀၀ ၀န္းက်င္အကြာအေ၀းမွာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေ တြကို ဆီျဖည့္တဲ့ဆိုင္ေတြရွိပါတယ္။ အဲဒီဆီဆိုင္တိုင္းမွာ၂၄ နာရီ ဖြင့္လွစ္ ေရာင္းခ်တဲ့ ကုန္စံုဆိုင္ေတြနဲ႔ ထမင္းဆိုင္ေတြရွိပါတယ္။ အေရးေပၚကယ္ဆယ္ေရး ယာဥ္ေတြရွိတတ္ပါတယ္။

          ကိုယ္လက္သန္႔စင္ခန္းေတြရွိပါတယ္။ခရီးေ၀းေမာင္ႏွင္လို႔ ကားသမားေတြ တေရးတေမာအိပ္စက္ အနားယူစရာခံုေတြ ျပင္ ဆင္ ထားပါတယ္။ စက္သံုးဆီျဖည့္တဲ့ ဆိုင္တစ္ဆိုင္ကို ၀င္လိုက္ တာနဲ႔ လမ္းခရီး အတြက္ အသံုးအေဆာင္ လိုအပ္တာေတြ အား လံုးရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ထားပါတယ္။ တခ်ိဳ႕လမ္းခုလတ္ ၿမိဳ႕ ရြာေတြမွာ  ၾကားစခန္းအေနနဲ႔ ဖန္တီးထားၿပီး ထမင္းဆိုင္ေတြ ထားရွိပါတယ္။ စီးနင္းလာတဲ့ ခရီးစဥ္ လက္မွတ္ အမ်ိဳးအစားအရ ထမင္းအ၀စား ေကၽြးေမြးတာေတြရွိပါတယ္။ 
     ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ဘယ္သို႔ေသာ ညအိပ္ခရီးသည္တင္ကားကို စီးသည္ျဖစ္ေစ ေသာက္ သန္႔၊ သစ္သီးေဖ်ာ္ရည္၊ မုန္႔နဲ႔ ေကာ္ဖီတို႔ တိုက္ပါတယ္။ မိုးလင္းခါနီတဲ့အခါ မ်က္ႏွာသစ္ ဖုိ႔စႏိုးတာ၀ါ (အေမႊးနံ႔ပါတဲ့ မ်က္ႏွာသုတ္ပု၀ါ) တစ္ထည္ေပးပါတယ္။ ၿပီးေတာ့   ေကာ္ဖီပူပူတစ္ခြက္ တိုက္ပါတယ္။ကားတိုင္းဟာ ေလေအးေပးစက္တပ္ဆင္ထားပါတယ္။
          ကားတိုင္းမွာဗီဒီယိုျပသတဲ့စက္ေတြပါသလိုအခ်ိဳ႕ကားေတြ မွာ မိမိေရွ႕မွာ မိမိၾကည့္လိုတဲ့ ကားကို ၾကည့္လို႔ရတဲ့ဗီဒီယိုျပစက္ တပ္ဆင္ထားပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေၾကာမီွေတြမွာ အေညာင္းအညာ ေျပေစဖို႔ 
 ႏွိပ္ေပးတဲ့ ကိရိယာေတြပါ တပ္ဆင္ေပးထားပါတယ္။ ခရီးသည္တိုင္းကိုၿခံဳလႊာပု၀ါနဲ႔အတူ ေခါင္းအံုး တစ္ခုပါေပးထားတာ မို႔ နားနားေနေန ခရီးသြားလာရကာ ခရီးသြားေတြအားလံုး သက္ေတာင့္ သက္သာရွိလွပါတယ္။
         ထိုင္းႏိုင္ငံဟာအေရွ႕ေတာင္အာရွမွာဒုတိယကားအမ်ားဆံုးအသံုးျပဳတဲ့တိုင္းျပည္ျဖစ္ၿပီး ကမာၻေပၚ မွာ တတိယကားအမ်ားဆံုး အသံုးျပဳတဲ့တိုင္းျပည္လို႔ သိရွိရတယ္။ လူ၁၀ဦးမွာ ကား၇စီခန္႔ပိုင္ ဆိုင္ၾကတယ္လို႔ ဆိုပါ တယ္။  ဒီေလာက္ ပမာဏမ်ားျပားတဲ့ ကား   ေတြကို လမ္းေပၚမွာ အခ်ိန္ကုန္သက္သာေစဖို႔အတြက္ မိုးပ်ံ ကား လမ္းမႀကီးေတြ ႏိုင္ငံအႏွံ႔ကို ေဖါက္လုပ္ထားပါတယ္။ လမ္းခြတိုင္း၊ လမ္းခြဲတိုင္းမွာ ဂံုးေက်ာ္ တံတားေတြ တည္ေဆာက္ ထားပါတယ္။ အခ်ိဳ႕လမ္းဆံုလမ္းခြေတြမွာ ကားလမ္းငါးထပ္အထိ ရွိေနတာ လည္းရွိပါတယ္။ ေျမျပင္ကားလမ္းျဖစ္ေစမိုးပ်ံကားလမ္း    မႀကီးေတြမွာျဖစ္ေစ လမ္းနယ္ သတ္မွတ္ခ်က္
ေတြျဖစ္ၾကတဲ့ အျဖဴ နဲ႔ အ၀ါ ေဆးေရာင္ေတြကို လက္မ၀က္ေလာက္ ထူထူထဲထဲ ျခယ္ ထားပါတယ္။ 
         လမ္းတေလွ်ာက္မွာ ေဘးဘယ္ညာမွာသတိေပး ေရာင္ျပန္ အမွတ္အသားေတြကို တပ္ဆင္ေပး ထားပါတယ္။ ကီလိုမီတာ ၁၀၀ ေက်ာ္ေလာက္အကြာမွာ အေရးေပၚအကူညီေတာင္းခံႏိုင္ဖို႔ အတြက္ ဖုန္းေတြကို ျပင္ဆင္ေပးထားပါတယ္။ အျမန္လမ္း တေလွ်ာက္မွာ ကယ္ဆယ္ေရးကားေတြ မျပတ္မလတ္ သြားလာ   ေစာင့္ေရွာက္ပါတယ္။ အထူးသတိျပဳစရာတစ္ခုကေတာ့ အေ၀းေျပးလမ္း မေပၚမွာ
 ေမာင္းႏွင္ၾကတဲ့ ကားေတြအရွိန္ေလွ်ာ့ စရာမလိုပဲ မွန္မွန္ေမာင္းၿပီး အႏၱရာယ္ကင္းေစဖို႔အတြက္၊ လမ္းေကြ႔ အက်ဥ္းအက်ယ္ အတိုအရွည္ေပၚ မူတည္ၿပီးေတာ့ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ ၁၇၅ ဒီဂရီ၊ ၁၇၀ ဒီဂရီ၊ ၁၆၅ ဒီဂရီ အစရွိ သျဖင့္ တိမ္းေစာင္းေပးထား တာကို ဂရုျပဳမိပါတယ္။   

လိုအပ္တဲ့ေနရာမွာ အခ်ိန္ေလွ်ာ့သြားေစဖို႔အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ဂ်မ္းငယ္ေတြကိုလည္း ျပင္ဆင္ ထားေပး ပါတယ္။ၿမိဳ႕ထဲက ျဖတ္သန္းေနရတဲ့ မိုးပ်ံ ကားလမ္းေဘးအနီးအနားက လူေနအိမ္ေတြက ဆူညံမႈေတြ
ေလွ်ာ့နည္းေစေရးအတြက္ အသံထိန္းစနစ္ပါတဲ့ နံရံ အျမင့္ေတြကို ကာရံေပးထားပါတယ္။
           ႏွစ္ၿခိဳက္စရာေကာင္းတာတစ္ခုကေတာ့ ထိုင္းတႏိုင္ငံလံုး ကားလမ္းတစ္တေလွ်ာက္လံုးမွာ အစိမ္းေရာင္ ဆိုင္းဘုတ္ေပၚမွာ အျဖဴ ေရာင္စာလံုးေတြနဲ႔ အဂၤလိပ္၊ ထိုင္း ၂ဘာသာနဲ႔ လမ္းညႊန္ ထား တာေၾကာင့္ အဂၤလိပ္စာတတ္တဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားတစ္ေယာက္ ထိုင္းတစ္ႏိုင္ငံလံုးကို ေမာင္းႏွင္ သြားေရာက္ႏိုင္ပါတယ္။
           လုပ္တဲ့အလုပ္တိုင္းအတြက္ ႀကိဳက္ေစ်းေပးသလို အာမခံ လည္းေပးရပါတယ္။ ဥပမာ ႏွစ္၂၀၊ ၃၀ စသည္ျဖင့္အာမ,ခံရပါ တယ္။ အာမ,ခံထားတဲ့အတိုင္းမဟုတ္ပဲ ခ်ိဳ႕ယြင္းလို႔ရွိရင္ အဲဒီေ ဆာက္လုပ္တဲ့ ကုမၸဏီက အစိုးရဆီမွာ အေပါင္(အာမခံ) တင္ ထားတဲ့ေငြက ေပးေလွ်ာ္ရပါတယ္။ အားသာတဲ့ လုပ္ထံုး လုပ္နည္း ကေတာ့ အလုပ္တစ္ခုကို မလုပ္ခင္ ေသေသခ်ာခ်ာ ဘက္ေပါင္းစံုက အခ်က္အလက္
ေတြစုေဆာင္းပါတယ္။ အျမင္သေဘာထား   ေတြခံယူပါတယ္။ လမ္းကိုအသံုးျပဳမယ့္ ကားေမာင္း သမားေတြ ကိုေမးျမန္းပါတယ္။ အႀကံဉာဏ္ ေတာင္းခံပါတယ္။ သူတို႔ေျပာ တာေတြကိုမွတ္သား ၿပီး အထူးကၽြမ္းက်င္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီ အင္ဂ်ီနီယာႀကီး ေတြနဲ႔ ညွိႏႈိင္းေပါင္းစပ္ပါတယ္။  လုပ္ၿပီးမွလိုအပ္ ခ်က္ရွိလာလို႔ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ရျခင္းမရွိေအာင္ သူတို႔ဟာ ဂရုျပဳ ၾကပါတယ္။ အျပစ္အနာအဆာအနည္းဆံုးနဲ႔ စိတ္ခ်လက္ခ် အျဖစ္   ႏိုင္ဆံုးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ကိုင္တတ္ၾကပါတယ္။ 
             အင္ဂ်ီနီယာေတြဟာမူလ အၾကမ္းထည္ကတည္းက စၿပီးအဆံုးထိတိုင္ေအာင္သတ္မွတ္ ထားတဲ့ သံ၊ဘိလပ္ေျမ ေက်ာက္ စသည္တို႔ အခ်ိဳးစားညီညီ အသံုးျပဳ မျပဳကို ဂရုစိုက္ၾကပါတယ္။ စိုထိုင္းဆႏွင့္
 ေအးခဲမႈမ်ား အပါအ၀င္ အေလးခ်ိန္အခ်ိဳးအစားမ်ား ကို သတ္မွတ္ခ်ိန္အတိုင္းျပည့္မီေအာင္ ဂရုျပဳၾကပါတယ္။ လမ္းကို အသံုး ျပဳၾကသူမ်ား အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႔ေစေရးအတြက္ ယာဥ္ အသြား အလာနည္းပါးတဲ့ ညအခ်ိန္ေတြမွာ မီးေတြထြန္းၿပီး လုပ္ကိုင္ တတ္ၾကပါတယ္။ 
             ဥပမာ။ ယခုလက္ရွိ မိုးပ်ံရထား ၃ထပ္သံုးေနရခ်ိန္မွာ ထိုင္းႏိုင္ငံသား အိမ္ေထာင္စုတစ္စု ရဲ႕ကားပိုင္ ဆုိင္မႈမည္ေရႊ႕ မည္ မွ် ဆိုလွ်င္ ေနာင္အႏွစ္ ၅၀ေရာက္တဲ့အခါ ဘယ္မွ် ျဖစ္လာမည္။ အဲဒီအခ်ိန္ မွာ လိုအပ္ခ်က္အရ လမ္းတစ္ထပ္ အေပၚကို ထပ္တင္ ရမည္ဆိုပါက မည္သုိ႔လိုအပ္လာမည္။  ထိုလို အပ္ခ်က္အတိုင္း  အေကာင္အထည္ေဖၚႏိုင္ရန္ မည္သည္မ်ား အဆင္သင့္ျပင္ ထား ခဲ့ရမည္ဟူသည့္ မိမိတို႔ ေသလြန္ၿပီး က်န္ေနခဲ့ၾကမည့္ ကားလမ္း အသံုးျပဳၾကမည့္ မ်ိဳးဆက္သစ္ ေနာင္လာေနာက္သား မ်ားအတြက္ ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္ တည္ေဆာက္ထားၾကပါတယ္။ စီမံကိန္းေတြၿပီးစီးလို႔ တာ၀န္ရွိတဲ့သူေတြ ကိုအပ္ႏွံတဲ့အခါ ႏိုင္ငံ တကာအဆင့္ မီအရည္ေသြးျပည့္မီမွ လက္ခံေလ့ရွိၾကပါတယ္။

                   “ပန္းၿခံထဲကကားလမ္း”


    ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ နယ္စြန္နယ္ ဖ်ားမို႔လို႔၊ ၿမိဳ႕ေတာ္မို႔လို႔၊ ၿမိဳ႕နယ္မို႔ လို႔၊ ေက်းရြာမို႔လို႔ဆိုတဲ့ ခြဲျခား   ျမင္တဲ့ အျမင္မ်ိဳးနဲ႔ မဟုတ္ပဲ ထိုင္း ဘုရင့္ႏိုင္ငံေတာ္ အတြင္း ဆိုတဲ့ စိတ္ထားအျပည့္နဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈတန္းတူ ဖန္တီးတည္
ေဆာက္ထားပါတယ္။ ပ်က္စီးေနတဲ့လမ္း ထိုင္းႏိုင္ငံမွာမရွိပါ။နယ္ေျမအလိုက္သတ္မွတ္ထားတဲ့ အရုပ္ သေကၤတေတြနဲ႔ လမ္းလယ္ မီးတိုင္ေတြမွာ လွပစြာတန္ဆာဆင္ ထားတတ္ပါ တယ္။ (ဥပမာ၊ နတ္သမီးရုပ္၊ နာယားရုပ္၊ ငါးရုပ္၊ ဆင္ရုပ္) ထိုင္း တစ္ႏိုင္ငံလံုးမွာ ေန႔နဲ႔ည မွားေလာက္ေအာင္ လွ်ပ္စစ္မီးကို အလံု အေလာက္ သံုးစြဲထားပါတယ္။  

      အေ၀းေျပးလမ္းမျဖတ္ သန္းသြားရာ ၿမိဳ႕ရြာလမ္းေတြအားလံုး အလယ္မွာ လွပတဲ့ပန္းခင္းေတြနဲ႔ ရႈ႕မၿငီး စရာအလွျပင္ဆင္ထား ပါတယ္။ တိရိစာၦန္အရုပ္ေတြနဲ႔အလွဆင္ထားၾကပါတယ္။ တစ္ႏိုင္ငံလံုး ကားလမ္းမေဘး မွာ အမႈိက္ရွိဖို႔ေနေနသာသာ ဖုန္ေတာင္ မထပါဘူး။ 
         အေ၀းေျပးလမ္းေပၚမွာ အသံုးျပဳၾကမယ့္ ကုန္တင္ကားေတြ မွာ အခင္း အကာ အမိုး လံုၿခံဳရပါတယ္။ တရြာနဲ႔ တရြာ တၿမိဳ႕နဲ႔ တၿမိဳ႕ အလွမ္းကြာေ၀းသြားခဲ့ရင္ အသြားတစ္လမ္း ျပန္တစ္လမ္း အျဖစ္စီမံေဖါက္ လုပ္ ထားျပန္ပါတယ္။ လမ္းလယ္မွာ ေရေျမာင္းႀကီးေတြ အျဖစ္ထားရွိၿပီး ေရေျမာင္း တစ္ ဖက္စီမွာ အပင္ႀကီးအမ်ိဳးအစား အလွပန္းပင္ေတြစိုက္ပ်ိဳးေပးထားပါတယ္။ တစ္ခြန္းတည္းေသာစကား နဲ႔ေျပာရရင္ ထိုင္းႏိုင္ငံအတြင္း က ကားလမ္းေတြအားလံုးဟာ ပန္းၿခံတစ္ခုထဲ မွာေဖါက္လုပ္ထား သလိုပါပဲလို႔ ေျပာ ခ်င္ပါတယ္။

                  “အႀကံျပဳေဆြးေႏြးျခင္း”                                      
        က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္မွာ က်ပ္ေငြ ဘီလီယံ
ေထာင္ခ်ီၿပီး အကုန္အက်ခံထားတဲ့ေနျပည္ေတာ္ လမ္း မႀကီးရဲ႕အားနည္း ခ်က္ေတြကေတာ့
 (၁) အျမတ္ အစြန္းကို အဓိကထားတာ   ေၾကာင့္ လမ္းေတြေျဖာင့္သင့္တာေတြ ကိုမေျဖာင့္ပဲ လမ္းေကြ႔ မ်ားေနျခင္း၊


 (၂) လမ္းေကြ႔မ်ားတြင္ လမ္းကို တိမ္းေစာင္းထားမႈ လံုး၀မရွိဘဲ လမ္းေျဖာင့္မ်ားကဲ့သို႔  မ်က္ႏွာျပင္မ်ား ညီညာေနျခင္း၊

(၃) တာရွည္ခံႏိုင္မည့္ အရည္အေသြးမရွိျခင္း၊ 

(၄) လမ္းလယ္၊ လမ္းေဘး၊သတ္မွတ္မ်ဥ္းအေရာင္မ်ား ထင္ထင္ရွားရွားမရွိျခင္း၊

 (၅) လမ္းေဘး၊ လမ္းလယ္မ်ားတြင္ ရွိသင့္သည့္ ဥယ်ာဥ္ပန္းမန္ မ်ားမရွိျခင္း၊ 

(၆) ၁၁၅ မိုင္ တစ္ခု တည္းတြင္သာ စားေသာက္ ဆိုင္မ်ားထားရွိျခင္း 

(၇) ၾကားတြင္ နားေန စားေသာက္ႏိုင္သည့္ အျခားေနရာမ်ား မရွိျခင္း၊ 

(၈) သတ္မွတ္ခ်ိန္လြန္ေမာင္းႏွင္ျခင္းကို တိုင္းတာသည့္ ကိရိယာႏွင့္ အေရးယူ သည့္ေနရာဌာန မရိွ ျခင္း၊ 
(၉) ယာဥ္ေမာင္းမ်ားကို မူးယစ္ေဆး၀ါး သံုးစြဲထားမႈရွိ မရွိတိုင္တာ တဲ့ကိရိယာနဲ႔ စစ္ေဆးသူမ်ား မရွိျခင္းတို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
         မိုင္သံုးရာေက်ာ္ ခရီးအတြင္း လမ္းေဘး ၀ဲယာမွာ စိုက္ပ်ိဳး   ျဖစ္ထြန္းတဲ့ေျမအနည္းငယ္သာရွိပါတယ္။ ဒီေလာက္ေ၀း တဲ့ခရီး ရွည္မွာ ေျမလြတ္ေျမရိုင္းေတြနဲ႔ စိုက္ပ်ိဳးေျမမဟုတ္တာေတြ အေျမာက္အျမားရွိေနတာ ကို လည္း သတိျပဳမိပါတယ္။  

ကားလမ္း တေလွ်ာက္ျမင္ေတြ႔ရတဲ့ ပဲခူးရိုးမႀကီးတစ္ခုလံုးကေတာ့ ျမက္ေတြေပါက္ ေရာက္ေနၿပီ မို႔ ႏို႔စားႏြားေတြ ေမြးျမဴ ဖို႔အလြန္ေကာင္းပါတယ္။ တျဖည္ျဖည္းခ်င္း ပိုမိုလူဦးေရထူထပ္လာေနတဲ့ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕က လူေတြကို အေ၀းေျပးလမ္းမတေလွ်ာက္ ၿမိဳ႕သစ္ ရြာသစ္ေတြ ထူေထာင္ၿပီး အိုးပိုင္အိမ္ပိုင္မရွိၾက သူေတြ အားလံုး ကို သက္သာတဲ့ႏုန္းထားနဲ႔ ေျမကြက္ေတြ ခ်ေပးလိုက္ရင္ အေဖၚ မဲ့ၿပီး ေျခာက္ကပ္ေနတဲ့ ေနျပည္ ေတာ္ လမ္းမႀကီးဟာ အသက္ ၀င္လႈပ္ရွားလာ လိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ 

အခ်ိန္မွန္ၿပီး စိတ္ခ်ရတဲ့ မီးရထားစနစ္သာ တည္ရွိခဲ့လို႔ကေတာ့ အလုပ္သမားေတြနဲ႔ အိုး အိမ္အတည္ တက်မရွိတဲ့ ႏိုင္ငံ၀န္ထမ္းေတြအားလံုး ဒီေနရာေတြ မွာလာေနၾကလိမ့္မယ္လို႔ ယံုၾကည္မိပါတယ္။ တိုးတက္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာ အလုပ္အကိုင္ရွိတဲ့ၿမိဳ႕ကို မီးရထား ကို ဗဟိုျပဳၿပီး အလုပ္လုပ္ေနၾကတာျဖစ္ ပါတယ္။
             ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ကိုတကယ္တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေစခ်င္ၾကရင္ေတာ့ ဒီခရီးကို ဒီနည္းနဲ႔သြားျခင္း ကိုရပ္တန္႔ကရပ္ၿပီး၊ အတုယူသင့္ သည္မ်ားကို မရွက္မေၾကာက္အတု ယူကာ
 ေစတနာပါပါ လုပ္ကိုင္ ၾကပါမွ အရာရာ စိတ္ခ်လက္ခ်ေကာင္းမြန္တိုးတက္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ရင္ေတာ့ အျခားႏိုင္ငံက ကၽြမ္းက်င္သူေတြနဲ႔ အေကာင္ အထည္ေဖၚသင့္ပါတယ္။ အႀကံေပးေတြကို အႀကံေပးဖို႔ပါလိုအပ္ မည္ျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါတယ္။

                         ေက်ာ္ေသာင္း (ဘန္ေကာက္)